Zęby mądrości – ósemki

Ósemki, czyli tzw. zęby mądrości, wyrastają zazwyczaj między 17 a 25 rokiem życia. U niektórych proces ten może jednak trwać aż do 40 roku życia, u innych natomiast ósemki mogą nie pojawić się w ogóle. Ten brak konsekwencji skłania do pytania – czy są nam one w ogóle potrzebne? Obecnie ósemki są uważane za narządy szczątkowe w ludzkim organizmie. Jako zęby trzonowe powinny brać udział w rozdrabnianiu i przeżuwaniu pokarmu, jednak osoby, które ich nie posiadają nie odczuwają żadnego dyskomfortu podczas rozdrabniania pożywienia.

Ósemki – źródło kłopotów

Z problemami często borykają się natomiast posiadacze zębów mądrości – okazuje się bowiem, że bardziej przeszkadzają one w codziennym funkcjonowaniu, niż pomagają. Problemy zaczynają się już w momencie, gdy zęby mądrości wyrastają. Często układają się one w niewłaściwy sposób i mają bardzo nieregularną budowę, przez co proces ten jest bolesny.

Sytuacja nie wygląda wcale lepiej, gdy ósemki przestają rosnąć. Z uwagi na nieregularny kształt i różną ilość korzeni zdarza się, że nienaturalnie spychają one pozostałe zęby i mogą być przyczyną powikłań w sąsiedniej siódemce. Konsekwencjami tego mogą być nie tylko bóle głowy i stany zapalne, ale również wady zgryzu i problemy ortodontyczne. Ponadto, ich położenie sprawia, że trudno jest dotrzeć do nich szczoteczką. Zalegające pożywienie i brak higieny sprzyjają rozwojowi próchnicy. Zaatakowane przez bakterie pozostałe zęby leczy się kanałowo, w przypadku ósemek, z uwagi na ich charakterystykę, może to być utrudnione.

Jak wygląda zabieg usunięcia ósemki i kogo dotyczy?

Gdy ząb mądrości jest źródłem permanentnych problemów, stomatolog może zalecić jego usunięcie. Poza czynnikami medycznymi i ortodontycznymi, na decyzję o eliminacji ósemki ma również wpływ wiek pacjenta. Zabieg najczęściej zalecany jest dla osób w wieku 14-22 lat. Pacjenci w tym przedziale wiekowym szybciej dochodzą do zdrowia po zabiegu. Z biegiem lat ryzyko powikłań staje się natomiast coraz większe.

Sam zabieg usuwania zęba mądrości musi być poprzedzony tomografią komputerową. Przed operacją pacjentowi podaje się miejscowe znieczulenie, dzięki czemu złapanie kleszczami zęba mądrości i wyrwanie go jest praktycznie bezbolesne. Po opuszczeniu gabinetu ważne jest zastosowanie się do ogólnych zaleceń, dzięki którym ryzyko powikłań zostanie zminimalizowane:

• – 2 godziny – nie wolno pić i jeść,
  • – 12 godzin – należy unikać szczotkowania,
  • – kilka dni – przy szczotkowaniu omijać okolicę zabiegową,
  • – 24 godziny – nie należy spożywać gorących napojów i twardych posiłków oraz alkoholu i napojów kofeinowych.

Po zabiegu może wystąpić obrzęk oraz poczucie bólu – w razie dolegliwości zaleca się stosowanie zimnych okładów i kompresów żelowych oraz tabletek przeciwbólowych.