Protetyka

Ekstrakcje, urazy mechaniczne, zaniedbania higieniczne czy choroby zębów i dziąseł to niektóre z przyczyn utraty naturalnych zębów. Z pomocą przychodzi protetyka – dziedzina stomatologii zajmująca się rekonstrukcją i rehabilitacją narządu żucia. Zadaniem protez dentystycznych jest przywrócenie funkcjonalności i estetyki uzębienia.

Głównym motywem skłaniającym pacjentów do leczenia protetycznego jest oczywiście estetyka uśmiechu. Warto jednak pamiętać, że znaczenie protetyki jest zdecydowanie szersze. Zlekceważone braki w uzębieniu utrudniają prawidłowe przeżuwanie pokarmów, niekorzystnie oddziałując na zdrowie przewodu pokarmowego. Z czasem w miejscu braku zęba dochodzi do atrofii, czyli zaniku kości w obrębie szczęki lub żuchwy. Staje się to przyczyną dolegliwości ze strony stawów skroniowo-żuchwowych, a także rozchwiania i przemieszczania pozostałych zębów w łuku. Dlatego każdy brak zęba należy jak najszybciej uzupełnić rozwiązaniem protetycznym rekomendowanym przez lekarza stomatologa.

Współczesna protetyka oferuje szereg metod, dzięki którym udaje się przywrócić estetykę i funkcjonalność uzębienia.

Protezy ruchome – wyjmowane z jamy ustnej, stosowane w przypadku całkowitego lub częściowego braku uzębienia. Warunkiem komfortu ich użytkowania jest precyzyjne dopasowanie oraz właściwe nawyki w codziennej higienie jamy ustnej.

Protezy stałe – mocowane do zębów własnych pacjenta za pomocą specjalnych cementów protetycznych. Wśród protez stałych wyróżnia się korony, mosty i wkłady koronowo-korzeniowe. Dają korzystny efekt estetyczny i są wygodne w codziennym użytkowaniu.

Protezy na implantach – dają najwyższą estetykę i komfort użytkowania. Osadzone na stałe w kości szczęki lub żuchwy przenoszą na nią siły fizyczne w trakcie żucia, przez co sprawują się jak naturalny ząb. Więcej informacji na ten temat znajdą Państwo w dziale Implanty.